Ronde 26, 7 maart 2013
maandag 11 maart 2013 20:58

Ronde 26 op 7 maart 2013:

Pim van der Harst kwam even langs maar besloot niet mee te doen deze avond, zodat er 18 schakers overbleven. Op 28 maart wordt het jaarlijkse Rapid kampioenschap gehouden! Het snelschaak kampioenschap ben ik van plan om op 24 mei te houden.

Anne won van Miriam maar gaf haar wel wat tips mee om ervoor te zorgen dat ze van haar fouten leert. Egbert wist vrij snel van Rajko te winnen omdat Rajko’s stelling te erg onder druk kwam te staan.

Gert-Jan speelde tegen Dick de Geus en wilde winnen om druk op Berry te houden. Hij deed dit goed door op het juiste moment stukken te ruilen en Dick de Geus’ stelling dusdanig te verzwakken zodat het daarna niet moeilijk meer was om het naar wist te brengen. René was tegen André in de aanval toen zijn toren opeens opgesloten was. Hij bleef aanvallen maar door het stukvoordeel van André was na de afruil van enkele stukken de stelling niet gunstig meer voor René, zodat André won.

Tjerk speelde sterk tegen Bert en leek veel beter te staan. Bert nam echter de tijd en wist de schade te beperken. Uiteindelijk werd tot remise besloten en kwam Bert goed weg. Ronald kwam een pion voor tegen Dick Williigenburg, die wel tegenspel dacht te hebben. Ronald maakte ergens een blunder waardoor Dick het punt binnen kon halen en Ronald baalde van zijn spel. Het gaat niet zoals vorig seizoen, maar ongetwijfeld vindt Ronald zijn vorm binnenkort terug.

Joop en Theo speelden een leuke partij waarin Joop beter kwam te staan. Theo gaf echter niet op en speelde zoals vaker op de truc. Dit pakte goed uit, zodat hij 2 pionnen overhield. Hier geloofde Joop het wel en gaf op. Leen en Bram speelden ook een interessante partij waarin Bram actiever leek te staan. Hij wist echter niet de beslissende doorbraak te vinden, zodat tot remise werd besloten.

De langste partij van de avond was weer een partij van Berry, dit keer tegen Corstiaan. Corstiaan hoopte een resultaat te kunnen halen om zo de competitie weer wat spannender te maken. Het ging aanvankelijk goed, totdat Corstiaan in tijdnood niet de sterkste zetten vond. In een eindspel (volgens de computer redelijk gelijk), speelde hij vervolgens weer niet de beste zet, waardoor Berry alsnog de winst behaalde en stevig aan kop blijft.